Familjeföretaget Klippan Yllefabrik firar 140 år under 2019. Sedan 2003 drivs företaget av femte generationen Magnusson genom syskonen Petter Magnusson och Pernilla Roos. Det anrika textilföretaget har sedan generationsskiftet ökat omsättningen med uppemot 100 miljoner kronor och varje år säljs cirka 600 000 plädar. Nu tar Klippan sats med ökat fokus på hållbarhet och svensk ull.
– Under 2020 kommer vi lansera en kollektion gjord av svensk ull. Dessutom kommer vi att ta fram ytterligare en specialkollektion av återvunnen ull – det är spillmaterial från vår produktion, avslöjar Pernilla Roos, vice vd och delägare.
Klippan Yllefabrik har precis som många andra svenska anrika textilföretag haft en svängig historia med turbulenta år, inte minst under 1980-talet då konkurrensen från utlandet blev rejält kännbar. Företaget tvingades då till upprepande nedskärningar. Vändpunkten kom när Gösta Magnusson fick kontakt med ett företag i Lettland vars specialitet var ullplädar.
– Det var då min far bestämde sig för att satsa helhjärtat på ullpläden och det skulle visa sig bli ett framgångsrikt val. Försäljningen växte och 1997 förvärvade vi det lettiska företaget som idag är vår egen ullfabrik, säger Pernilla Roos.
Fokus på ull en framgångsfaktor
Basen i verksamheten har under alla år varit ullen. Något som Pernilla Roos ser som en nyckelfaktor i varumärkesbyggandet.
– Vi har haft fokus på ullen och det var ingen annan som hade en så nischad produkt när jag och min bror kom in i företaget år 2003. Sedan dess har det ju hänt ofantligt mycket på heminredningssidan. Men just vårt starka fokus på plädar har gjort oss välkända på många platser, säger hon.
Sverige är den största marknaden, men produkterna säljs till ett stort antal länder över hela världen. Danmark och Tyskland hör till de största marknaderna, men även Japan och USA har upptäckt de naturliga ullprodukterna från Klippan.
– Japan är speciellt och de älskar historien bakom produkten vilket är extra viktigt, liksom att de föredrar lite mer traditionella eller naivistiska mönster. Vi har ju varit aktiva ute på mässor och det har tagit tid att arbeta in varumärket. Men exporten har ökat varje år och vi tror att alltfler kommer upptäcka Klippan framöver, säger Pernilla Roos.
Svensk ull och återvunnen ull
Ullen i Klippans produkter kommer främst från Nya Zeeland, men företaget har även produkter med Gotlandsull. Och just svensk ull kommer alltmer framöver hos Klippan. Under 2020 planerar företaget att lansera en hel kollektion enbart baserad på svensk ull från olika gårdar runt om i Skåne och Halland.
– Vi ska ta fram en linje med ren svensk ull med hjälp av CC Wool utanför Båstad. Det täcker inte hela vårt behov, men samarbetet är mycket spännande och nu har vi fått fram ull som kommer fungera i våra plädar vilket känns kul. Det är mycket vetenskap rent generellt med ull. Ullen ska klippas, sorteras och tvättas på rätt sätt för att det ska fungera i produktionen. Den traditionen har vi inte haft på länge i Sverige om du jämför med till exempel Nya Zeeland som har hela systemet uppbyggt kring ullen som råvara. I Sverige ser vi mer till köttet från djuren istället, men det kanske är på väg att förändras i takt med att konsumenterna efterfrågar svensk ull, berättar Pernilla Roos.
Företaget planerar även en kollektion med återvunnen ull från den egna produktionen.
– Det blir alltid spill över i kardverken i produktionen. Nu kommer vi samla upp allting och lanserar en kollektion med den återvunna ullen. Det blir plädar med 50 % återvunnen ull och 50 % ny ull. Den nya ullen behövs eftersom fibrerna är längre och ger produkterna den kvalitet som krävs, berättar Pernilla Roos.
Klippan har ett brett sortiment. Förutom de klassiska plädarna syns även ett stort barnsortiment.
– Vi började med plädar i full storlek, men på senare tid har vi även utvecklat mindre plädar för barn. Det finns ett stort behov bland kunderna så det har vuxit stadigt både i Sverige och på andra marknader, berättar Pernilla Roos.
Drygt hälften av Klippans försäljning går på export och varje år säljs totalt 600 000 plädar.
– Det är viktigt att få volym i produktionen. De senaste åren har vi kunnat investera i fabriken i Lettland med nya vävstolar, rugg, färgningsmaskin och andra viktiga delar i verksamheten, säger Pernilla Roos.
Fördel med egen ullfabrik
Den egenägda fabriken sysselsätter 180 personer i dagsläget och Pernilla Roos ser fabriken som mycket viktig i företagets utveckling.
– Det ger fördelar på många sätt att ha kontroll över din produktion. Vi vet exakt hur allting fungerar och har full spårbarhet på våra produkter i dag. Det är förstås en klar fördel när alltfler efterfrågar hållbara produkter som tillverkas på ett schysst sätt. Kvalitet och design har alltid varit våra främsta kännetecken, men hållbarhetsområdet är ju väldigt stort nu och kommer bli ännu viktigare framöver. Ullpläden är ju en naturlig produkt som har många användningsområden vilket ligger helt rätt i tiden, säger hon.
En annan fördel med egen produktion är att det går att utveckla specialkollektioner med kort framförhållning.
– Även om vi har en storskalig produktion så har vi färgeriet i egen regi vilket är viktigt när det handlar om specialkollektioner i mindre upplaga. Ska du färga in flera hundra kilo ull så kan du inte jobba med så många färger och mönster, förklarar Pernilla Roos. Med vår egen produktion kan vi lansera något helt nytt med bara ett halvårs framförhållning. Dessutom behöver vi inte skicka varorna över hela världen.
Flexibilitet och ständig utveckling
Företaget jobbar i grunden med en höst- och vårkollektion som stämmer överens med mässorna runt om i världen. Efter sommaren lanserades dessutom en specialkollektion i samarbete med välkända mönsterdesignern Hanna Wendelbo. Pernilla Roos berättar hur de ständigt tänker framåt som företag.
– Ska du överleva så måste du vara flexibel och utveckla företaget med tiden och våga utveckla kollektioner och produkterna. Men det känns bra att vi fortfarande har grunden i ull som råvara, precis som vi en gång hade för 140 år sedan. När jag började i företaget 2003 så var pläden mer en nyttoprodukt. Idag är det ju även en inredningsdetalj på ett helt annat sätt.
Klippans kunder är present- och inredningsbutiker, möbelbutiker och även barnbutiker. Det sägs att kejsarfamiljen i Japan är en av kunderna.
– Vi har haft en väldigt bra importör i Japan som har byggt upp vårt varumärke på ett bra sätt, men om kejsarfamiljen är kunder törs jag inte säga. Jag tror att de kanske äger en pläd i alla fall, säger Pernilla Roos och skrattar.
Både Pernilla Roos och hennes bror Petter är uppväxta i Klippan och sett många delar av textilindustrin genom åren.
– Vi har sprungit ut och in genom fabriken när vi var små. När vi var utomlands på semester så fick vi också följa med pappa på besök hos någon ullproducent i Europa. Men det har aldrig varit någon självklarhet att vi skulle ta över företaget, däremot känns det riktigt kul att vi ändå bestämde oss för att satsa på det. Vi har haft egna idéer och försökt förverkliga dem vilket har fungerat väldigt bra. Nu ser vi fram emot våra kommande lanseringar vilket känns riktigt spännande, avslutar Pernilla Roos.
Klippan Yllefabrik är medlem i TEKO